tisdag 13 juli 2010

Final countdown 95

Nu är det nedräkning som gäller, imorgon går startskottet för årets begivelse, Midnattssolsrallyt. Redan på förmidda'n drar vi till Jönköping och Elmia, man måste insupa atmosfären ordentligt. Besiktningen för vår del är inte förrän kl 13.00 så det finns tid att gå omkring och tjöta lite med medtävlarna.
















Det har putsats och fejats både här och där, gammelbilen blänker och glimmar värre än solreflexerna i havet en sommardag som de vi har nu. Jocke har gjort ett bra jobb, med andra ord.

Kl 18.00 är det start för specialprovet, regularitybilarna går ut först och se'n startar historiska klassen baklänges. I omvänd ordning, alltså. Med bara 30 sek mellan så blir det vår tur ca 18.40, vi har nr 95.

Efter det blir det käk och sen hemkört. Allt förutom BMW:n som måste stå i Parc fermé över natten. Torsdag morgon lämnar första ekipaget Elmia runt halv åtta för att köra mot Trollhättan. Spännande ska det bli, håll tummarna!

















Tänk vad lite färg och gno kan göra, även i motorrummet ;-)


fredag 2 juli 2010

Vad hände?
















Ja, jag förstår att det väntas på rapporter och att ni knappt kunnat sova pga informationsbrist men det är nåt stort, gult och varmt som hindrar inomhuslivet för tillfället :-)

Skämt åsido, det är mycket nu. Som oftast vid den här tiden på året.
Dackefejden kördes och vi blev 4:a i klassen, ganska precis mitt i, kan man säga. Det var roligt att vara ute i skogen igen men som väntat väldigt annorlunda mot hur det brukar. Färre hästar, ny bil och klass, ringrostiga på det mesta - vad annat kan man förvänta sig?

BMW:n var ostyrig och emellanåt till och med riktigt bångstyrig. På första sträckan bluddrade den och hostade som en gammal avdankad rökare med värsta lungsymptomen. Det kom plötsligt och fick sin förklaring när vi såg att ett förgasarlock trillat bort. Man tager vad man haver och så lät det bättre igen.

Andra sträckan förde med sig regn och hagel som skulle kunna skymma sikten för den mest klarsynte så där gick det långsammare än långsammast. Mest beroende på halkande och slirande mellan spåren. Även efter att det mest leriga vikit hädan så betedde sig bilen som en trotsig tonåring, inget stämde. Naturligtvis var det något med inställningarna, den ville inte åt det håll vi (Peter) ville. Inga Öhlinsdämpare att skruva på, heller...

I mål kom vi till slut i alla fall och nu ett tag efteråt så är bilen justerad och klar för att bege sig till Elmia den 14:e. Besättningen beger sig på semester innan dess och passar på att önska er alla en skön - resterande - sommar!

fredag 18 juni 2010

Finputsning

Det är vad som återstår innan vi kan dra oss mot Växjö imorgon. Motorn låter som en belåten tigerhona som precis sett till att alla ungarna är matade och nu ligger i solen och spinner :-)

Hoppas nu att allt fungerar - och att vädrets makter är på gött lördagshumör - så det blir riktigt bra åka av imorgon. Vi har startnummer 138 så det känns nästan som på den gamla goda C-förartiden. Ringrostiga är vi ju båda två, speciellt på notsidan, så det är väl tur att det inte ska läsas lika fort som i Compacten. Antar jag. Hästkrafterna sparkar inte lika högt men det blir kanske mer lättyglat. Vem vet?

Förhoppningsvis får vi i kameran också så det blir incar att lägga ut. Även om jag inte är speciellt förtjust i att höra min egen skorrande småländska så kan det ändå va lite kul att se skillnaden mot hur det brukar vara.

Håll ett par tummar är ni snälla!

måndag 7 juni 2010

Klassiskt noterat

Jahapp, nu är vi helt plötsligt anmälda till Dackefejden den 19:e. Som det kan gå! Jag kan lova att det känns hur underligt som helst att anmäla sig i en annan klass än Grupp H...

Det som är lite roligt är att denna tävlingen är en av de två som man får köra med noter trots att det är en gammelbil. Extra kul för mig som saknar notläsandet :-)

Nu ska det alltså forskas i vad det är som inte vill vara med, kvällarna är räddade...

För övrigt så var vi med Jocke på folkrace i helgen, i Oskarshamn. Trots biltrubbel (som senare visade sig vara kolvarna) blev han 4:a i C-finalen. Grattis till det!

torsdag 3 juni 2010

Så gick det med det...

Eller det gjorde det ju inte då... Bilen är inte lika tänd som vi på att åka så det blir till att ställa in på söndag och göra en ordentlig genomgång på elen istället. Flintamotor känns inte så lockande, även om det säkert ger grymma benmuskler.

Nån som vet nån tävling vi kan åka i juni, här i närheten?

måndag 31 maj 2010

Klart för start

Eller ja, som alla som är i den här svängen vet, en bra bit på väg. I helgen passade vi på att A-besiktiga bilen när vi ändå skulle tillbringa största delen av helgen på Skilling 500.
Inga problem där, så nu ska vi förhoppningsvis kunna genomföra vårt uppdrag på nationalda'n, föråkare i Norrahammars Hammarslaget.
I veckan ska motorn justeras in (för att inte tala om köööööras in) så det blir nog lite sena kvällar igen. Småjusteringar hit och dit går det ju alltid åt :-).

fredag 21 maj 2010

SAABs VD i "Rallykrasch"

Ibland blir jag lite tröttare än vanligt... Om jag kör min rallybil på en transportsträcka och blir påkörd av nån som inte deltar i tävlingen, är det verkligen en rallykrasch då? Ja, jag vet att transporten igår i tävlingen men ni fattar.

Om ett fotbollslag på väg till match åker av vägen, är det en fotbollsolycka då?

Förklaringen från SAABs Spykerstyrde ägare var ju lite gullig dock:
"Saabs nye ägare, Victor Muller, förklarade kraschen för de italienska journalisterna:

- Det var ett hus som gick över vägen utan att se sig för."

Synd på SAABen var det iofs.